Csalások

Használati útmutató

Infók | # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

A Tipplexikon nyomán, természetesen :) A Resetelés történhet a Run/Stop és Restore gombok együttes megnyomásával, de ez legtöbbször nem fog működni, tehát - mivel C64-en nem alapfelszereltség a Reset gomb - magunknak kell fabrikálni egyet (emulátorban ezzel nem kell bajlódni :)): a gép Expansion Portján a Reset és a GND kivezetéseket kell összekötni. Állítsd az orrára a gépet, hátul, jobb oldalt találod az Expansion Portot. A gép teteje felé eső kivezetések közül a Power csatlakozótól számított 1. és 3. kivezetést kell rövidre zárni egy darab dróttal.

A másik megoldás egy cartridge beszerzése. Igazi C64-hez valószínűleg nem nagyon fog menni napjainkban, de az emulátorokban van beépített monitor program (esetleg innen letölthetsz pár cartridge ROM-ot), így ezzel sem kell foglalkozni. A cartridge akkor jöhet igazán jól, ha nincs megadva a POKE után az újraindítási cím (SYS akármi), ugyanis egy ilyen szerkentyűvel erre nincs szükség.

Szóval reseteltünk, kezdődhet a berhelés! Ha megvan a POKE utasítás, nincs más dolgod, mint beírni, minden sor után Returnt nyomni, majd újraindítani a játékot a megfelelő SYS paranccsal, és ha minden igaz, a kívánt hatás (örökélet, stb.) máris érzékelhető (cartridge-ban nem kell POKE, csak a számok!). Ha pl. POKE 49152-19159,165-öt látsz, akkor sorban be kell írni mindet külön (POKE 49152,165: POKE 49153,165...), esetleg használhatod a FOR ciklust.

Ha nem úgy néz ki egy csalás, hogy POKE szám,szám (az első egy kétbyte-os cím 0-65535-ig, a második pedig egy egybyte-os 0-255-ig), hanem pl. $BCA7,EA: $BDDE,EA, akkor nem tízes, hanem tizenhatos számrendszerben (hexadecimális formában) megadott utasítással állunk szemben. Ebben az esetben vagy a cartridge monitorprogramjával kell bevinni őket, vagy át kell váltani a számokat tízes számrendszerbe, és egy POKE után beírni.

Cartridge használata esetén M betű, majd az első szám (4 jegyű) és Return. Ekkor a monitorprogytól függően megjelenik néhány sor (ha eltűnik a kurzor, Run/Stop!). A sorok első száma az adott memóriacím (az első ilyen sorban az általunk megadott címnek kell állnia), ez 4 karakterből áll, és előtte általában van még valami (vessző, pontosvessző, stb.). Ezután 8 db különálló, 2 jegyű, hexadecimális szám található. Minket az első érdekel, ez az adott, bal oldalt lévő memóriacím tartalma (a következő a nála eggyel nagyobb címé, stb.). Ezt írjuk át a vessző után lévő 2 jegyű számra (mivel hexadecimális, lehetnek betűk is benne A-F-ig), majd Return. Ennyi volt.

A mentett állásokban monitorprogrammal tudunk turkálni, a tippek, beépített csalások (szavak begépelése, billentyűk lenyomása...), pályakódok pedig egyértelműek, ezekre nem is vesztegetném a karaktereket.

Végül még annyit, hogy ez a kis gyűjtemény több helyről lett összeszedve (az alap a Tipplexikon volt, de vannak itt csalások a CoV füzetekből, CoV évkönyvekből, 576 KByte-okból, az internetről, stb.), tehát a csalásokat nem próbáltam ki, működésük nem garantált, sőt: nem egy esetben a hatását sem ismerem a POKE-oknak, nem beszélve arról, amikor ugyanannak az utasításnak más hatást tulajdonított egy-egy "forrás". Szóval jó kísérletezgetést! :)